Wednesday, December 24, 2008

BERMULALAH KISAH REMAJAKU DI STAR, IPOH

Tahun 1964 bulan Mac, aku dibawa oleh uncleku dari rumahku di Kg Puah ke Stesen Kereta Api K.L. untuk berangkat ke Ipoh. Malam sebelumtu, ibu ku telah membeli pakaian dan selimut di pasar chow kit untuk aku gunakan di Ipoh nanti, di STAR. Kami sampi di Ipoh keesokan harinya. Setelah mendaftar di asrama 'remove class', aku ditinggalkan begitu saja oleh uncleku. Tiada apa pun pesanan yang ditinggalkan untuk ku kecuali, " Ni, mamak nak balikni, duduk baik2. Belajar rajin2." itu saja ayat nasihat yang pendek yang aku ingat. Aku pun memerhatikan saja uncleku beredar dari kawasan sekolah dan terus hilang dari pandangan. Tak pulak aku merasa sedih tidak juga aku rasa tersangat gembiar. Rasa biasa jer.

No comments:

Post a Comment